4باری که شیطان فریاد کشید
در حدیثي از امام صادق(علیه السلام) ميخوانیم: «شیطان چهار بار فریاد كشید و ناله سر داد نخستین بار روزي بود كه از درگاه خدا رانده شد، دوم هنگامي بود كه از بهشت به زمین تنزل یافت، سومین بار هنگام بعثت محمد(صلی الله علیه و آله) بعد از فترت پیامبران بود، و چهارمين بار زماني بود كه سوره حمد نازل شد»!
محتوای سوره مبارکه حمد
سوره حمد كه نام دیگرش «فاتحه الكتاب» است، هفت آیه دارد1 و تنها سورهاي است كه بر هر مسلماني واجب است حداقل روزانه ده بار آن را در نمازهاي شبانه روزي بخواند وگرنه نماز او باطل است. «لا صلاة الّا بفاتحه الكتاب»2 بنا به روایت جابر بن عبد اللّه انصاري از رسول اكرم(صلی الله علیه و آله): این سوره بهترین سورههاي قرآن است.3
آیات سورهي مباركه فاتحه، اشاراتي در بارهي خداوند و صفات او، مسأله معاد، شناخت و درخواست رهروي در راه حقّ و قبول حاكمیت و ربوبیّت خداوند دارد. همچنین به ادامهي راه اولیاي خدا، ابراز علاقه و از گمراهان و غضبشدگان اعلام بیزاري و انزجار شده است. سورهي حمد همانند خود قرآن مایهي شفاست، هم شفاي دردهاي جسماني و هم شفاي بیماريهاي روحي.4
درسهاي تربیتي سورهي حمد
در تفسیر نمونه به مواردی از اثرات تربیتی سوره حمد اشاره شده است كه با توجه و عمل به هركدام از این موارد، انسان هرچه بیشتر در راه شناخت و نزدیكی به پروردگار قرار میگیرد:
- انسان در تلاوت سورهي حمد با «بِسْمِ اللَّهِ» از غیر خدا قطع امید ميكند.
2- با «رَبِّ الْعالَمِینَ» و «مالِكِ یَوْمِ الدِّینِ» احساس ميكند كه مربوب و مملوك است و خودخواهي و غرور را كنار ميگذارد.
3- با كلمه «عالمین» میان خود و تمام هستي ارتباط برقرار ميكند.
4- با «الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» خود را در سایه لطف او ميداند.
5- با «مالِكِ یَوْمِ الدِّینِ» غفلتش از آینده زدوده ميشود.
6- با گفتن «إِیَّاكَ نَعْبُدُ» ریا و شهرت طلبي را زایل ميكند.
7- با «إِیَّاكَ نَسْتَعِینُ» از ابرقدرتها نميهراسد.
8- از «أَنْعَمْتَ» ميفهمد كه نعمتها به دست اوست.
9- با «اهْدِنَا» رهسپاري در راه حقّ و طریق مستقیم را درخواست ميكند.
10- در «صِراطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» همبستگي خود را با پیروان حقّ اعلام ميكند.
11- با «غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ» و «ولَا الضَّالِّینَ» بیزاري و برائت از باطل و اهل باطل را ابراز ميدارد.
سوره حمد، اساس قرآن است
در حدیثي از پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) ميخوانیم كه: «الحمد ام القرآن» و این به هنگامي بود كه جابر بن عبداللَّه انصاري خدمت پیامبر(صلی الله علیه و آله) رسید، پیامبر(صلی الله علیه و آله) به او فرمود: «الا اعلمك افضل سورة انزلها اللَّه في كتابه؟ قال فقال له جابر بلي بابي انت و امي یا رسول اللَّه! علمنیها، فعلمه الحمد، ام الكتاب». آیا برترین سورهاي را كه خدا در كتابش نازل كرده به تو تعلیم كنم، جابر عرض كرد آري پدر و مادرم به فدایت باد، به من تعلیم كن، پیامبر(صلی الله علیه و آله) سوره حمد كه ام الكتاب است به او آموخت، سپس اضافه فرمود این سوره شفاي هر دردي است مگر مرگ.5
و نیز از پیامبر(صلی الله علیه و آله) نقل شده كه فرمود: «و الذي نفسي بیده ما انزل اللَّه في التوراة، و لا في الزبور، و لا في القرآن مثلها، هي ام الكتاب»، قسم به كسي كه جان من به دست او است خداوند نه در تورات و نه در انجیل و نه در زبور، و نه حتي در قرآن، مثل این سوره را نازل نكرده است، و این ام الكتاب است.6
وجه توحیدی سوره حمد
در حقیقت سوره حمد هم بیانگر توحید ذات است، هم توحید صفات، هم توحید افعال، و هم توحید عبادت. و به تعبیر دیگر این سوره مراحل سهگانه ایمان: اعتقاد به قلب، اقرار به زبان، و عمل به اركان را در بر دارد، و ميدانیم« ام» به معني اساس و ریشه است.
شاید به همین دلیل است كه« ابن عباس» مفسر معروف اسلامي ميگوید: «ان لكل شيء اساسا … و اساس القرآن الفاتحة»، هر چیزي اساس و شالودهاي دارد … و اساس و زیر بناي قرآن، سوره حمد است. روي همین جهات است كه در فضیلت این سوره از پیامبر(صلی الله علیه و آله) نقل شده: «ایما مسلم قرأ فاتحه الكتاب اعطي من الاجر كانما قرأ ثلثي القرآن، و اعطي من الاجر كانما تصدق علي كل مؤمن و مؤمنه»، هر مسلماني سوره حمد را بخواند پاداش او به اندازه كسي است كه دو سوم قرآن را خوانده است (و طبق نقل دیگري پاداش كسي است كه تمام قرآن را خوانده باشد) و گویي به هر فردي از مردان و زنان مؤمن هدیهاي فرستاده است.7
تعبیر به دو سوم قرآن شاید به خاطر آنست كه بخشي از قرآن توجه به خدا است و بخشي توجه به رستاخیز و بخش دیگري احكام و دستورات است كه بخش اول و دوم در سوره حمد آمده، و تعبیر به تمام قرآن به خاطر آن است كه همه قرآن را از یك نظر در ایمان و عمل ميتوان خلاصه كرد كه این هر دو در سوره حمد جمع است.
سوره حمد افتخار بزرگ پیامبر(صلی الله علیه و آله)
جالب اینكه در آیات قرآن سوره حمد به عنوان یك موهبت بزرگ به پیامبر(صلی الله علیه و آله) معرفي شد، و در برابر كل قرآن قرار گرفته است، آنجا كه ميفرماید: «وَ لَقَدْ آتَیْناكَ سَبْعاً مِنَ الْمَثانِی وَ الْقُرْآنَ الْعَظِیمَ»، ما به تو سوره حمد كه هفت آیه است و دو بار نازل شده دادیم همچنین قرآن بزرگ بخشیدیم (سوره حجر آیه 87).
قرآن با تمام عظمتش در اینجا در برابر سوره حمد قرار گرفته است، نزول دوباره آن نیز به خاطر اهمیت فوق العاده آن است. همین مضمون در حدیثي از امیر مؤمنان علي(علیه السلام) از پیامبر(صلی الله علیه و آله) نقل شده است كه فرمود: «ان اللَّه تعالي افرد الامتنان علي بفاتحة الكتاب و جعلها بازاء القرآن العظیم و ان فاتحة الكتاب اشرف ما في كنوز العرش»، خداوند بزرگ به خاطر دادن سوره حمد بالخصوص بر من منت نهاده و آن را در برابر قرآن عظیم قرار داده، و سوره حمد با ارزشترین ذخائر گنجهاي عرش خدا است»!8
در عیون اخبار الرضا(علیه السلام) در حدیثي از پیامبر(صلی الله علیه و آله) ميخوانیم:
خداوند متعال چنین فرموده: من سوره حمد را میان خود و بندهام تقسیم كردم نیمي از آن براي من، و نیمي از آن براي بنده من است، و بنده من حق دارد هر چه را ميخواهد از من بخواهد:
هنگامي كه بنده ميگوید «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» خداوند بزرگ ميفرماید بندهام بنام من آغاز كرد، و بر من است كه كارهاي او را به آخر برسانم و در همه حال او را پر بركت كنم، و هنگامي كه ميگوید «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ» خداوند بزرگ ميگوید بندهام مرا حمد و ستایش كرد، و دانست نعمتهایي را كه دارد از ناحیه من است، و بلاها را نیز من از او دور كردم، گواه باشید كه من نعمتهاي سراي آخرت را بر نعمتهاي دنیاي او ميافزایم، و بلاهاي آن جهان را نیز از او دفع ميكنم، همانگونه كه بلاهاي دنیا را دفع كردم. و هنگامي كه ميگوید « الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» خداوند ميگوید: بندهام گواهي داد كه من رحمان و رحیمم، گواه باشید بهره او را از رحمتم فراوان ميكنم، و سهم او را از عطایم افزون ميسازم. و هنگامي كه ميگوید « مالِكِ یَوْمِ الدِّینِ» او ميفرماید: گواه باشید همانگونه كه او حاكمیت و مالكیت روز جزا را از آن من دانست، من در روز حساب، حسابش را آسان ميكنم، حسناتش را ميپذیرم، و از سیئاتش صرف نظر ميكنم. و هنگامي كه ميگوید « إِیَّاكَ نَعْبُدُ» خداوند بزرگ ميگوید بندهام راست ميگوید، تنها مرا پرستش ميكند، من شما را گواه ميگیرم بر این عبادت خالص ثوابي به او ميدهم كه همه كساني كه مخالف این بودند به حال او غبطه خورند. و هنگامي كه ميگوید « إِیَّاكَ نَسْتَعِینُ» خدا ميگوید: بندهام از من یاري جسته، و تنها به من پناه آورده گواه باشید من او را در كارهایش كمك ميكنم، در سختیها به فریادش ميرسم، و در روز پریشاني دستش را ميگیرم. و هنگامي كه ميگوید « اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ …» (تا آخر سوره) خداوند ميگوید این خواسته بندهام بر آورده است، و او هر چه ميخواهد از من بخواهد كه من اجابت خواهم كرد آنچه امید دارد، به او ميبخشم و از آنچه بیم دارد ایمنش ميسازم.
هنگامي كه بنده ميگوید «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» خداوند بزرگ ميفرماید بندهام بنام من آغاز كرد، و بر من است كه كارهاي او را به آخر برسانم و در همه حال او را پر بركت كنم
خلاصه
خلاصه مفهوم سوره حمد، این است كه خداوند نخست خودش را با اوصاف كمال و جمالش تمجید و توصیف ميكند و با افعال و اوصاف متعالياش خود را معرفي مينماید: تربیت عمومي، رحمت عامّه و سلطنت روز جزا را كه از آن او است، به بشر یادآوري ميكند، آنگاه نتیجه گیري ميكند كه عبادت، پرستش و استعانت اختصاص به خدا دارد و جز او كسي سزاوار ستایش وپرستش نیست، این است كه باید تنها خدا را پرستش نمود و از او یاري و مدد خواست.
سپس راه دعا و نیایش را به انسانها تعلیم ميكند و تذكرشان ميدهد كه از خداوند درخواست كنند تا آنان را به صراط مستقیم و راه راست و به سوي سعادت جاوداني هدایتشان كند، به یك حیات جاودانه و زندگي ابدي و به نعمتهاي غیر قابل زوال و پایان ناپذیرشان برساند و در نور و روشنایي كه تاریكي و ظلمتي بعد از آن وجود ندارد، قرارشان دهد.
و در آخرین مرحله این نكته را بیان ميكند كه راه مستقیم و هدایت به كساني اختصاص دارد كه خداوند با رحمت و فضل خویش آنها را مشمول رحمت بيپایان و نعمتهاي فراوان خویش ساخته و الطاف خاصي مبذولشان داشته است و این راه با راه كساني كه مورد خشم و غضب خدا قرار گرفتهاند و با راه كساني كه از راه صحیح منصرف گردیدهاند، متمایز و جداست.
بنابراین، سوره حمد از چهار بخش تشكیل یافته و هر بخش هدفي در بر دارد و مجموعا چهار هدف عالي و مهم را تعقیب ميكند:
1- خدا را با صفات عالي و كمالياش براي انسانها توصیف و معرفي ميكند.
2- عبادت، پرستش و استعانت مخصوص به خداست و جز او كسي سزاوار آن نیست.
3- هدایت به راه راست و شناخت راه راست و راه نیكان را باید از پیشگاه الهي خواست و در راهیابي از او مدد و یاري جست.
4- راه نیكان از راه خشم زدگان (مغضوبین) و از راه گمراهان (ضالّین) متمایز و جداست.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
1- عدد هفت، عدد آسمانها، ایّام هفته، طواف، سعي بین صفا و مروه و پرتاب سنگ به شیطان نیز ميباشد.
2- مستدرك، ج 4، ح 4365.
3- بحارالانوار، ج 92، ص 257.
4- علّامه امیني قدس سره در تفسیر فاتحة الكتاب، روایات زیادي را در این زمینه نقل نموده است.
5- “مجمع البیان” و” نور الثقلین” آغاز سوره حمد.
6- همان مأخذ.
7- مجمع البیان آغاز سوره حمد
8- تفسیر برهان جلد اول صفحه 26 طبق نقل تفسیر البیان
9- نور الثقلین جلد اول صفحه 4
منابع:
ــ تفسیر نور، ج1
ــ تفسیر نمونه، ج 1
ــ تفسیر روشن، ج
ــ تفسیر جامع، ج 1
برگرفته از گروه دین و اندیشه تبیان